Wednesday, February 16, 2011

Hospital Visit

Bulan lepas, kami pegi dermatologist lagi untuk follow up appointment. Doktor & nurse belek kulit Feyruz satu badan. Macam dia orang pun dah tak dapat nak bagi apa2 cadangan yang baru yang kami boleh buat. Doktor Feyruz kata dia pun tak puas hati sebab keaadan Feyruz tak nampak sangat perubahan lepas dah berubat. Dia cakap Feyruz ni memang kes severe eczema.

Pastu Cah tanya boleh ke kita buat pemeriksaan darah, nak tahu kalau ade benda yang Feyruz sensitif. Jadi kami pun pegi jumpa doktor Allergist esok harinya. Feyruz kena cucuk amik darah untuk buat lab test.

Sian tengok dia…

Dua minggu sudah, kami dapat surat dari hospital bagitahu keputusan penuh pemeriksaan darah hari tu. Dari segi makanan laut (udang, ikan) Feyruz takde masalah. Begitu juga dengan habuk, nasi dan soya. Yang nampak tinggi sikit ialah telur, kacang, bijirin dan susu. Tapi masa Feyruz dua bulan, Cah dah berhenti makan telur, kacang dan susu selama sebulan, tapi takde ape-ape perubahan pun pada Feyruz. Jadi kesimpulannya, memang dia takde allergic pada apa-apa pun sebenarnya.

Eczema adalah sejenis immune disorder. Badan tak dapat nak recognize apa-apa yang kena contact dengan kulit, mana satu yang bahaya, mana satu yang tidak.  Jadi badan asyik produce histamine yang buat jadi gatal-gatal, menyebabkan orang yang ade eczema ni asyik nak garu-garu saja. Dalam situasi macam ni, memang takde ubat yang boleh memulihkan keadaan. Cuma kita boleh tolong kurangkan gatal tu dengan memastikan badan Feyruz sentiasa letak lotion dan tak kering.

Memang susah nak jaga budak sorang ni, tapi bila tengok dia seronok main-main,banyak bercakap-cakap, suka senyum-senyum, Cah pun rasa seronok jugak Smile

1 comment:

Anonymous said...

Kesian feyruz!